Daar is niet een sluitend antwoord op te geven. Maar er zijn verschillende factoren te onderscheiden waar je op kunt letten voor het schrijven van een goede offerte. Ook  offerte software kan je helpen bij het maken de perfecte offerte. 

Hieronder staan de belangrijkste factoren waar je rekening mee moet houden (in willekeurige volgorde).

Wat is je probleem?

Welk probleem los jij op voor je klant?  Want jouw dienst of product is geen doel van de klant, maar een middel. Jouw potentiële klant wil zijn of haar probleem oplossen. Benoem daarom het probleem expliciet.

Zodra de klant zichzelf en zijn probleem herkent in jouw offerte is jouw oplossing veel beter. Ook heeft de lezer van jouw offerte het idee dat deze op maat is geschreven voor hem, persoonlijk. Zo wordt jouw verhaal krachtiger en overtuigender.

Niet lullen, maar poetsen!

Ik doe hier een aanname: namelijk dat je kwaliteit nastreeft met je dienst of product. Dat je goed werk wilt leveren en gaat voor een goede relatie met je klant. En dat je daarvan ook je klant wil overtuigen.. Hieronder volgt een korte opsomming van de verschillende mogelijkheden die je daarvoor hebt.:

1. Benoem dat je kwaliteit belangrijk vindt

Het is belangrijk om simpelweg te zeggen (en te schrijven) dat je kwaliteit van je product en de relatie met de klant belangrijk vindt. Doe dit wel met mate, want jezelf teveel op de borst kloppen werkt averechts.

Ook is het belangrijk dat wat je zegt ook laat zien. Als je kwaliteit belangrijk vindt, straal je dit ook uit? Delen andere klanten deze ervaringen?

2. Laat zien dat je kwaliteit belangrijk vindt.

Kwaliteit kan je laten zien door te letten op details.

Maak geen spelvaudten in je tekst (zie je hoe storend dat is als je het wel doet?). Ben je niet zo sterk in spelling en grammatica? Vraag dan iemand om je teksten te controleren.

Zorg voor een nette vormgeving. Is je document netjes en verzorgd? Straalt de vormgeving ook jouw unieke propositie uit? Goede offerte software kan je hierbij helpen om dit vorm te geven.

3. Laat andere vertellen dat je kwaliteit belangrijk vindt

Maar de beste methode om je klant te overtuigen van jouw kwaliteit is door andere dit te laten vertellen. Oftewel; toon referenties van andere klanten. Denk hierbij ook eens aan video-reviews en/of klantcases. 

Uiteraard is je offerte geen website, maar schroom niet om hiernaar te verwijzen. Video reviews kan je makkelijk opnemen, met een tool als Kwoter.

Wees praktisch

Als je uren moet besteden om je offertes vorm te geven dan zal dit teveel van je vragen en kan je het niet volhouden. Denk daarom ook goed aan een efficiënte werkwijze.

Door gebruik te maken van offerte templates kan je sneller werken en kost het opstellen van een offerte eenmalig wat meer tijd, maar daarna werk je juist sneller.  Kijk ook of de software die je kiest te integreren is met andere systemen die je gebruikt.

Denk aan de opvolging!

Nogmaals: een offerte is een middel, geen doel. Dus als je offerte eenmaal is verstuurd. Zorg dan voor een gepaste opvolging. Maak een concrete afspraak met je klant wanneer je kunt bellen over de offerte. Blijf in contact.

Veel succes met het schrijven van een succesvolle offerte!