Het wordt steeds drukker op de arbeidsmarkt. De concurrentie is hoog en het wordt steeds lastiger om de perfecte kandidaat te vinden voor uw bedrijf. Misschien bent u toe aan vernieuwing in uw bedrijf of zoekt u een kandidaat om op te leiden tot een professional.

Gelukkig barst het van het aanstormend talent. Er komen steeds meer hoogopgeleide jongeren op de arbeidsmarkt. Deze starters staan te popelen om hun kennis toe te passen en nieuwe kennis op te doen.

Ze willen vooral graag leren en presteren. Dit is waarom veel bedrijven graag met jong talent willen werken. Om dit talent aan te trekken maken zij gebruik van een vacature op hun website. Echter zijn de tijden veranderd en is het moeilijk om op deze manier de juiste kandidaten te trekken voor de functie.

1.   Wat zoekt u?

Het is belangrijk om als bedrijf exact te weten naar wat voor kandidaat u op zoek bent. Aangezien u op zoek gaat naar starters is het niet alleen belangrijk om te kijken naar ervaring en opleidingsachtergrond, maar ook naar de potentie, skills en motivatie van de kandidaat.

U bent dan ook op zoek naar nieuw talent die vaak nog veel moeten leren. Vergis u echter niet. Vaak kunt u van deze frisse starters zelf ook een hoop leren. Bekijk het sollicitatieproces dus op een andere manier.

2.   Waar zoekt u?

Zoals eerder aangegeven zijn de tijden veranderd. Het is van belang dat u en uw bedrijf meegaan met de tijd en deze ontwikkelingen in acht nemen. Plaats dus niet alleen een vacature op uw website, maar weet waar u moet zoeken.

Jongeren zijn over het algemeen actief op het internet. Verspreid uw vacatures via social-media kanalen als LinkeIn, Facebook en Instagram. De nieuwe lichting werknemers zal voornamelijk via deze social-media kanalen zoeken naar vacatures.

3.   Schrap die saaie vacatures

U wilt als bedrijf professioneel overkomen wanneer u een vacature plaatst. Hier is niks mis mee, maar probeer hiernaast ook in te spelen op de wensen van jonge kandidaten.

Starters zijn naast de inhoud van de functie ook geïnteresseerd in een fijne werkomgeving, informele omgang met collega’s, doorgroeimogelijkheden en natuurlijk borrels en andere activiteiten. Wanneer u iets extra’s te bieden heeft als bedrijf is het belangrijk om dit aan te geven in uw vacature. Dit zal aandacht trekken van jonge kandidaten en zorgen dat zij eerder voor uw bedrijf zullen kiezen.

4.   Wees niet bang om hulp in te schakelen

Juist omdat de arbeidsmarkt steeds voller raakt wordt het niet alleen lastiger om de juiste kandidaten te vinden, maar ook om te concurreren met andere bedrijven die op zoek zijn naar getalenteerde starters. Het kan zijn dat uw vacature al even online staat, maar u de perfecte kandidaat nog niet heeft gevonden.

Schroom niet om een externe partij in te schakelen om u hierbij te helpen. Er zijn verschillende uitzendbureaus die gespecialiseerd zijn in de werving en selectie van starters. Daarnaast hebben zij vaak al een groot scala aan kandidaten ter beschikking. Deze uitzendbureaus zullen binnen no-time een geschikte kandidaat voor u vinden. Dit scheelt u een hoop tijd die u weer in uw bedrijf kunt steken.