Als vertaalbureau zijn we natuurlijk overtuigd van de kracht van tekstuele content.

Sterke, relevante content maakt je site zichtbaar en vindbaar. Toch kunnen we niet ontkennen dat een website zonder goed beeldmateriaal maar weinig waard is.

Maar hoe groot is de kracht van beeld op je website eigenlijk, en hoe verhoudt die zich tot geschreven content? En hoe kun je je website zo inrichten dat tekst en beeld elkaar versterken? 

Een aantrekkelijke website begint bij beeld

Bij content denken mensen vaak aan tekst. Maar content is in principe alles waarmee je je website vult. Dus ook het visuele deel. En dat visuele deel is belangrijk.

Het is zelfs zo belangrijk dat je website vol kan staan met de meest fantastische teksten – als je website er niet aantrekkelijk uitziet, leest niemand wat er geschreven staat.

Zorg er dus voor dat je website visueel zo aantrekkelijk mogelijk maakt. Denk daarbij aan de volgende zaken:

  • De kleuren op je website
  • Beeldmateriaal
  • De combinatie van beeldmateriaal en kleuren

Kleuren maken verschil

Kortom, je website moet er aantrekkelijk uitzien. Dat begint al met de achtergrondkleur. Kies je voor een donkere achtergrondkleur, of juist een lichtere?

Dit maakt uit voor de sfeer van je website, en die sfeer moet in overeenstemming zijn met wat je wilt uitdrukken. Donkere kleuren kunnen voor een wat somberder uitstraling zorgen, lichtere voor een vrolijker sfeer.

Terwijl de combinatie van zwart en grijs met frissere kleuren juist ook chic kan zijn.

Coolblue

Let eens op de kleuren van deze website:

Coolblue heeft de kleur blauw tot speerpunt van zijn website gemaakt. Het blauw zit in de naam Coolblue, en de kleur werkt hier heel goed, omdat het om een witgoedbedrijf gaat – dan is een frisse, schone uitstraling belangrijk.

Belangrijker dan bij een bedrijf dat in koffie of thee doet, om maar eens een sfeerproduct te noemen. Of nog minder blauw: groene thee.

Kleuren en conversie

Soms maken kleuren een essentieel verschil als het om conversie gaat. Volgens een onderzoek van Hubspot is de kleur rood voor je CTA’s bewezen effectiever dan groen.

Kijk mee.

https://blog.hubspot.com/hs-fs/hub/53/file-23148247-png/blog/images/red_green_button.png?t=1504621162343

De rode CTA zorgde bij meer dan 2000 paginabezoekjes voor 21% meer conversie dan de groene CTA, terwijl de tekst precies hetzelfde was. Opvallend, of niet?

De reden waarom de rode CTA zoveel meer clicks opleverde blijft vaag, hoeveel psychologie je ook achter de kleuren zoekt. Rood trekt van alle kleuren de meeste aandacht, dat zou een simpele verklaring kunnen zijn.

Maar misschien houden de bezoekers van Perfomable gewoon meer van rood dan van groen. Of misschien had de rode knop voor minder conversies gezorgd als de achtergrond een andere kleur had gehad. 

Zorg voor wit tussen je alinea’s

Heel belangrijk: lezers haken af bij te veel tekst. Al schrijf je nog zo interessant, als je lezers grote lappen tekst onder ogen krijgen, schrikt dat af. ‘Moet ik dat allemaal lezen?’ denken ze dan.

Terwijl ze je tekst met veel plezier achter elkaar door lezen als je hem opdeelt in kleinere brokjes. Die kleine brokjes geven structuur, waardoor doorlezen makkelijk wordt.

De typografie

Typografie doet veel. Je staat er nauwelijks bij stil, maar het lettertype waar je voor kiest, is bepalend voor de leesbaarheid en vaak ook voor de sfeer.

Als je bijvoorbeeld kiest voor letters met een schreef – een dwarsbalkje aan de letters – dan geeft dat de lezer houvast, en dat komt de leesbaarheid ten goede.

Times New werd in de jaren dertig door het Britse dagblad The Times uitgevonden om de leesbaarheid te vergroten. Het werkt, en daarom wordt dit lettertype nog altijd voor kranten en officiele documenten gebruikt. Maar daardoor doet Times New Roman ook altijd wat officieel aan. 

Tip: gebruik Comic Sans alleen bij een uitnodiging voor een kinderfeestje, anders neemt niemand je serieus.

Lettertype heeft dus invloed op de leesbaarheid en op de sfeer van je tekst. Los van de inhoud. 

Investeer in goede foto’s

Een gouden tip: investeer in goed beeldmateriaal. Goede foto’s kunnen het verschil maken tussen wegklikken of doorklikken. De verleiding is vaak groot om goedkope stockfoto’s te gebruiken.

Dit zijn foto’s die rechtenvrij zijn, en die je dus voor een prikje of soms zelfs gratis op je website kunt plaatsen. Het probleem van deze foto’s is dat ze uiteindelijk niet onderscheidend zijn. Je ziet dat het geen unieke foto’s zijn.

Als melig voorbeeld geldt de hoeveelheid foto’s van vrouwen die breed lachend achter een kom salade zitten. Daar zijn er zoveel van, dat het een cliché geworden is.

healt, dieting and happiness concept - smiling young woman with green salad
Diet.Beautiful Young Woman Eating Vegetable Salad .Dieting concept.Healthy Food

En juist het beeldmateriaal moet de eigenheid van jouw site reflecteren. Huur dus een fotograaf in en laat foto’s maken die bij jouw site passen. Of pak zelf je camera.

Als je een goede lens hebt en gevoel voor fotografie, is een mooie foto die je zelf hebt gemaakt altijd beter dan een duizend-in- een-dozijn-stockfoto.